Praca wychowawcy klasowego wymaga wiele wysiłku, aby dobrze poznać swoich wychowanków. Mój artykuł to chęć podzielenia się osobistymi spostrzeżeniami. Mam nadzieję, że będą mogli z niej skorzystać inni nauczyciele i wychowawcy.
Scenariusz lekcji wychowawczej dla klasy VI szkoły podstawowej Temat: Moje prawa - Twoje prawa: zajęcia o sytuacjach, gdy prawa są w konflikcie. Cel główny:
- uczeń rozumie, że konflikty należy rozwiązywać pokojowo .
Cele operacyjne: Uczeń:
- poznaje sposoby rozwiązywania konfliktów praw poprzez odgrywanie ról,
- umie współdziałać w grupie,
- umie wypowiadać się z uzasadnianiem swoich sądów,
Środki dydaktyczne:
- opracowane wyniki ankiety z poprzedniej lekcji na temat najczęstszych przyczyn konfliktów praw między rodzicami (dziadkami) a dziećmi,
- kolorowe kartoniki (do podziału na grupy),
- samoprzylepne kartki,
- długopisy, kartki,
- scenki do odegrania (w kopertach),
- tablica
Formy pracy:
- zbiorowa,
- indywidualna,
- grupowa.
Metody pracy:
- podające- pogadanka,
- problemowe - poszukująca (burza mózgów, elementy dramy),
Przebieg lekcji:
- Zapoznanie uczniów z wynikami ankiety z poprzedniej lekcji, podaję takie sporne sprawy - kolejność ich wynika z opracowanej przeze mnie ankiety: sposób ubierania się, pory powrotu z podwórka do domu, dobór programów telewizyjnych. Na dalszych miejscach znalazły się następujące tematy: czas korzystania z komputera i Internetu, kupno nowych rzeczy, pieniądze, tzn. wielkość kieszonkowego, zazdrość o przywileje rodzeństwa.
- Dzisiaj zastanowimy się, co zrobić, aby te spory były łagodniejsze, rzadsze. Mamy spróbować pokojowo rozwiązać sporne sytuacje tak, aby obie strony konfliktu były zadowolone.
- Podział klasy na 3 grupy (dokonuje się w sposób losowy, dzieci wyciągają kolorowe kartoniki - jednakowe kolory tworząc zespół, siadają razem).
- Każda grupa losuje kopertę z problemem do rozwiązania.
- Nauczyciel podaje instrukcję do wykonania zadania: waszym zadaniem będzie zagranie scenki „z życia wziętej”. Macie zaproponować kompromisowe rozwiązanie danej sytuacji - powinno ono być satysfakcjonujące dla obu stron konfliktu. Wasz spór kończy się pokojowo.
Scenki dla grup:
SCENKA NUMER 1 - konflikt o ubranie. RODZICE - Co ty znów na siebie włożyłeś(-aś)? DZIECKO - Normalnie, idę do szkoły na dyskotekę. RODZIC - O nie, do szkoły tak się nie ubierzesz. DZ. - Ależ mamo, teraz tak wszyscy się ubierają. RODZ. - Lepiej załóż tę białą bluzkę i niebieską spódniczkę. DZ. - Na apele tak się ubiera, a nie na dyskotekę. Będę się głupio czuć. - .......
SCENKA NUMER 2 -konflikt o dobór programów telewizyjnych. RODZICE - Co ty oglądasz w tej telewizji? To jakiś okropny program! DZIECKO - Wcale nie, to super program, taki młodzieżowy. RODZ. - Zobacz, na dwójce jest program przyrodniczy, lepiej to obejrzyj, niż tę głupią audycję. DZ. - Przyrodę to mieliśmy w szkole, a teraz chcę się pośmiać. RODZ. - Wyłącz więc telewizor, jeśli Ci nie odpowiadają mądre audycje. DZ. - Ależ mamo, jutro wszyscy w klasie będą opowiadać o tym właśnie programie i znów się okaże, że tylko ja go nie widziałem (-am). - ........
SCENKA NUMER 3 - konflikt o pory powrotu do domu z podwórka. RODZICE - Zobacz, która jest godzina, gdzie ty tak długo latasz? DZIECKO - Byłem z kolegami, jeździliśmy na rowerach. Mówię Ci, mamo, było super! RODZ. - A co z Twoimi lekcjami, pewnie znów niczego nie odrobiłeś? Jest już bardzo późno. DZ. - Lekcje nie zając, nie uciekną. RODZ. - W takim razie jutro będziesz siedzieć w domu i się uczyć. Masz coraz słabsze oceny. DZ. - Ależ mamo, inni koledzy mogą biegać, ile zechcą. - .........
- Każda grupa pracując wspólnie, poszukuje wyjścia z sytuacji.
- Odegranie scenek przez poszczególne grupy ( wraz z zaproponowanym rozwiązaniem).
- Dyskusja - próba odpowiedzi na pytania:
- Jakich praw domagały się Dzieci? Podawanie praw na kartkach samoprzylepnych, umieszczanie ich na tablicy.
- Jakimi racjami kierowały się strony konfliktu - Rodzice i Dzieci?
- Co czuliście, gdy Rodzice ostro krytykowali Wasz strój, program telewizyjny lub zabraniali Wam wychodzenia z domu?
Dzieci mówią swoich odczuciach - ich propozycje są zapisywane na tablicy.
- Podsumowanie lekcji:
- Nad czym dziś wspólnie się zastanawialiśmy?
- Jak się pracowało w grupie: czy nie było trudności ze znalezieniem chętnych osób do odegrania ról?
- Może na zakończenie wymyślimy hasło - zdanie, jak postępować, aby się zgodniej żyło i Wam - dzieciom, i nam - dorosłym.
Propozycje haseł:
- Szanujmy się wzajemnie!
- Nie krzywdźmy się wzajemnie!
- Dokończcie zdanie: Jeśli ja szanuję zdanie innych osób, to . .
Podziękowanie nauczyciela za wspólną pracę.
- Praca domowa.
Gdy będę w konflikcie praw z kimś dorosłym lub rówieśnikiem, spróbuję zrozumieć racje tej drugiej osoby, posłucham, co ona chce mi przekazać. Bibliografia
- Materiały dla wychowawców klas - dla klas IV- VI szkoły podstawowej, pod redakcją E. Gapińskiej, Płock 2003.
- Interaktywne metody nauczania z przykładowymi konspektami, pod redakcją M. Jadczak, Toruń 2001.
Konspekt lekcji opracowała Hanna Jemielita, nauczycielka SP im. KEN w Klukowie. |